
๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐
Pentadbir penjagaan kesihatan dan profesional perubatan lain menghadapi peningkatan penelitian kerajaan, dan apabila peranan pentadbir berkembang, mereka mesti memikul lebih banyak tanggungjawab. Apabila bidang perubatan semakin kompleks, organisasi penyedia penjagaan memerlukan pentadbir yang berbakat untuk mengawasi tugas operasi supaya pakar perubatan dan pakar lain dapat memberi tumpuan kepada penyembuhan pesakit.
Enam kemahiran penjagaan kesihatan berikut adalah penting untuk profesional yang bekerja dalam pentadbiran kesihatan:
1๏ธ. Keupayaan Menyelesaikan Masalah
Apabila berhadapan dengan masalah, adalah lumrah bagi individu untuk bertindak balas secara defensif. Walau bagaimanapun, respons ini selalunya menghasilkan pembetulan jangka pendek dan mengabaikan punca sebenar masalah. Pentadbir penjagaan kesihatan perlu mempelajari kemahiran kerjasama yang berkesan untuk digunakan apabila menghadapi cabaran. Pentadbir penjagaan kesihatan boleh mengumpulkan pekerja ke dalam pasukan dan memanfaatkan sepenuhnya kebolehan menyelesaikan masalah mereka.
2๏ธ. Empati yang ikhlas
Pentadbir penjagaan kesihatan perlu menggalakkan kerja berpasukan dan memanfaatkan sumber yang ada sepenuhnya. Mereka melihat pekerja penjagaan kesihatan sebagai lebih daripada pekerja dan meluangkan masa untuk memahami individu secara mendalam. Untuk mengetahui tentang pekerja, pentadbir penjagaan kesihatan menjadualkan masa untuk bercakap dengan setiap pekerja secara langsung, persendirian dan individu. Selain itu, pentadbir sentiasa ingat bahawa mereka adalah sebahagian daripada pasukan yang mesti bekerjasama dengan cara yang hormat dan produktif.
3๏ธ. Imej Diri yang Positif
Adalah penting bagi pentadbir penjagaan kesihatan untuk mempunyai imej diri yang positif yang menetapkan peringkat untuk mereka mendapat penghormatan orang lain. Sebagai contoh, pentadbir penjagaan kesihatan yang kerap menggunakan komen yang mencela untuk meredakan ketegangan dalam masa yang singkat boleh kehilangan rasa hormat pekerja dalam jangka panjang. Sebaliknya, adalah lebih baik bagi eksekutif untuk mendengar dengan teliti rungutan pekerja dan membalas dengan jawapan profesional yang berguna.
4๏ธ. Keupayaan Menetapkan Sempadan
Pentadbir penjagaan kesihatan mesti tahu bila untuk memberikan atau menolak permintaan. Oleh sebab itu, pentadbir penjagaan kesihatan mesti menetapkan sempadan. Menetapkan sempadan adalah kemahiran penjagaan kesihatan yang penting untuk profesional dalam semua peranan perubatan.
5๏ธ. Beradab
Pentadbir penjagaan kesihatan mesti menghadapi cabaran dengan beradab. Kepimpinan yang positif dan berkesan hanya boleh berlaku dalam suasana sedemikian. Memulakan proses rundingan dengan beradab bukanlah tanda kelemahan, tetapi prinsip yang telah teruji masa yang digunakan oleh pentadbir penjagaan kesihatan beretika dalam pekerjaan dan kehidupan. Ini memudahkan pentadbir untuk mengarahkan pihak yang bertikai ke arah persetujuan bersama sambil membantu pihak tersebut mengelakkan kecenderungan semula jadi untuk menyalahkan.
6๏ธ. Keyakinan
Adalah penting bagi pentadbir penjagaan kesihatan untuk melaksanakan penilaian konflik supaya mereka boleh berusaha ke arah penyelesaian yang berkesan dengan yakin. Oleh itu, sebelum pentadbir penjagaan kesihatan memulakan rundingan, mereka mesti mengambil masa untuk mempertimbangkan maksud hubungan mereka dengan pekerja yang berkonflik. Pentadbir juga penting untuk mempertimbangkan perkara yang akan berlaku jika masalah itu tidak ditangani dan bagaimana hasil yang mungkin boleh menjejaskan hubungan kerja mereka dengan pekerja. Pentadbir penjagaan kesihatan juga harus mempertimbangkan kebarangkalian untuk mencapai hasil konflik yang positif dan kos untuk mencapai kesimpulan itu.
Pembelajaran harus berterusan walaupun dah genius. Naikkan nilai anda dengan ilmu-ilmu yang praktikal di LocumNet Academy
Jangan lupa lawati kami di https://academy.locumnet.com.my/
