MENGAPA KEPERCAYAAN PESAKIT PENTING UNTUK HUBUNGAN DOKTOR-PESAKIT ?

๐Œ๐„๐๐†๐€๐๐€ ๐Š๐„๐๐„๐‘๐‚๐€๐˜๐€๐€๐ ๐๐„๐’๐€๐Š๐ˆ๐“ ๐๐„๐๐“๐ˆ๐๐† ๐”๐๐“๐”๐Š ๐‡๐”๐๐”๐๐†๐€๐ ๐ƒ๐Ž๐Š๐“๐Ž๐‘-๐๐„๐’๐€๐Š๐ˆ๐“ ?

Apabila pesakit mendapatkan rawatan penjagaan kesihatan, jumlah kepercayaan yang mereka ada pada doktor mereka sangat berpengaruh. Kepercayaan diperlukan dalam setiap langkah proses, daripada meminta pesakit memberitahu maklumat kesihatan peribadi sehingga melakukan ujian perubatan dan rawatan yang disyorkan.

Kepercayaan pesakit telah terbukti mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap tingkah laku pesakit. Kajian penyelidikan mendapati bahawa pesakit yang mempunyai kepercayaan yang lebih tinggi terhadap doktor mereka lebih cenderung untuk :

– Mendedahkan maklumat peribadi
– Mematuhi ubat-ubatan mereka
– Kurang bimbang tentang rawatan mereka
– Lebih berpuas hati tentang rawatan
– Mengalami hasil kesihatan yang lebih baik

Oleh itu, membina kepercayaan dengan pesakit harus menjadi keutamaan bagi mana-mana penyedia penjagaan kesihatan.

Bagaimanakah sebenarnya seseorang doktor boleh meningkatkan hubungan mereka dengan pesakit mereka melalui kepercayaan ?

1๏ธ. Pengetahuan dan kebolehpercayaan

Pesakit lebih cenderung untuk mempercayai doktor jika mereka menganggap doktor berpengetahuan dan sangat biasa dengan keadaan mereka. Ini boleh menyebabkan pesakit lebih cenderung untuk memberitahu tentang maklumat sensitif dan percaya bahawa doktor boleh merawat mereka dengan jayanya.

2๏ธ. Kecekapan budaya penentu sosial budaya

Ramai pesakit mengatakan bahawa mereka lebih cenderung untuk mempercayai seseorang doktor jika mereka cekap dari segi budaya dan mempunyai latar belakang, identiti, pengalaman hidup dan/atau bahasa. Mereka percaya bahawa ini boleh mewujudkan persekitaran yang lebih selamat dan selesa untuk mereka dan lebih berkemungkinan mengambil serius masalah mereka.

3๏ธ. Kemahiran komunikasi yang berkesan

Adalah amat penting bagi seseorang doktor untuk menyediakan pesakit dan keluarga dengan maklumat yang jelas serta menunjukkan empati, kejujuran dan kemahiran mendengar secara aktif.

4๏ธ. Penghormatan dan kerahsiaan

Pesakit lebih cenderung untuk mempercayai doktor jika mereka percaya bahawa doktor menghormati mereka, menunjukkan empati, dan benar-benar mengambil berat tentang masalah mereka dengan cukup mengambil serius dan mendengar apa yang mereka katakan. Mereka juga lebih cenderung untuk mempercayai doktor mereka jika mereka percaya bahawa maklumat mereka akan dirahsiakan sepenuhnya.

Pembelajaran harus berterusan walaupun dah genius. Naikkan nilai anda dengan ilmu-ilmu yang praktikal di LocumNet Academy

Jangan lupa lawati kami di https://academy.locumnet.com.my/

,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *