
Apakah Kerjasama Antara Profesional dalam Penjagaan Kesihatan ❓
Pertubuhan Kesihatan Sedunia mentakrifkannya sebagai “berbilang pekerja kesihatan dari latar belakang profesional yang berbeza bekerja bersama-sama dengan pesakit, keluarga, penjaga dan komuniti untuk memberikan penjagaan yang berkualiti tinggi.”
Mengapakah kerjasama antara profesional penting ? Kerana apabila anda mencipta budaya kolaboratif (dan meletakkan strategi komunikasi serta teknologi untuk menyokong budaya itu), anda boleh :
1️⃣ Meningkatkan penjagaan pesakit dan hasil
Setiap pakar mempunyai perspektif yang unik dan pandangan berharga tentang pesakit. Mereka melihat gejala yang berbeza dan mempertimbangkan kemungkinan yang berbeza. Apabila mereka bersama akan lahir pandangan yang lebih komprehensif dan holistik tentang pesakit.
2️⃣ Kurangkan kesilapan perubatan
Dalam penjagaan kesihatan, jurang komunikasi boleh membawa akibat yang mahal, daripada simptom yang terlepas kepada salah diagnosis kepada kesilapan ubat.
Sangat mudah untuk melihat bagaimana kemalangan boleh berlaku, dengan beberapa doktor menetapkan berbilang ubat, dan ramai jururawat menghantar ubat tersebut. Nota EHR boleh membantu, tetapi komunikasi klinikal adalah penting. Ini bermakna mengadakan perbualan kumpulan, bergelung dalam ahli farmasi untuk beberapa kerjasama antara profesional dan memastikan jururawat mempunyai semua maklumat yang mereka perlukan untuk merawat pesakit dengan selamat.
Kajian telah menunjukkan bahawa kerjasama antara profesional dalam penjagaan kesihatan boleh membantu mengurangkan tindak balas buruk ubat yang boleh dicegah dan mengurangkan kadar kematian dan mengoptimumkan dos ubat.
3️⃣ Mulakan rawatan dengan lebih cepat
Kebanyakan penjagaan kesihatan banyak membuang masa kerana pesakit menunggu doktor, manakala doktor menunggu doktor lain untuk memberikan perundingan atau radiologi menghantar semula keputusan makmal.
Oleh sebab itu, kerjasama antara profesional merapatkan jurang. Begitu juga teknologi komunikasi klinikal, ia memastikan ahli pasukan penjagaan sentiasa berhubung dan dapat memulakan rawatan dengan lebih cepat supaya keadaan pesakit tidak menjadi lebih teruk.
4️⃣ Mengurangkan ketidakcekapan dan kos penjagaan kesihatan
Kerjasama antara profesional dalam penjagaan kesihatan membantu mencegah kesilapan ubat, meningkatkan pengalaman pesakit dan memberikan hasil yang lebih baik. Ini semuanya boleh mengurangkan kos penjagaan kesihatan. Ia juga membantu hospital menjimatkan wang dengan menampung lebihan aliran kerja dan ketidakcekapan operasi.
5️⃣ Meningkatkan hubungan kakitangan dan kepuasan kerja
Setiap profesion kesihatan mempunyai subbudaya, asas pengetahuan dan falsafahnya sendiri. Apabila anda menambah struktur kuasa, suara sesetengah ahli akan diutamakan berbanding yang lain. Itu tidak baik untuk pesakit atau untuk semangat kakitangan.
Kerjasama antara profesional akan membolehkan setiap orang memainkan peranan penting dalam pasukan penjagaan. Rasa kemasyarakatan dan persahabatan itu juga boleh meningkatkan pengekalan dan pengambilan kakitangan.
